اگر انواع و اقسام رژیم ها را برای لاغری امتحان کرده اید اما به نتیجه مطلوب نرسیده اید؛ رژیم لاغری یک ماهه یک رژیم لاغری سریع است و شما را می تواند به نتیجه دلخواه برساند، البته بشرطه ها و شروطه ها! در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا اصول این رژیم لاغری را به شما آموزش دهیم.

✍ جدول دسترسی سریع به مهم ترین عناوین این مطلب

اصول رژیم لاغری یک ماهه

هر گونه رژیم غذایی قواعد و اصول مختص خود را دارد، که رژیم لاغری 30 روزه هم از این قاعده مستثنی نیست. البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که استفاده از رژیم لاغری آماده، برای همه افراد نمی تواند مناسب باشد. در واقع بهترین راه برای دریافت رژیم لاغری، مراجعه به یک مشاوره تغذیه یا متخصص تغذیه است تا براساس سبک زندگی و شرایط بدنی شما بهترین رژیم لاغری را به شما پیشنهاد دهد. قواعد و اصول این رژیم لاغری برای وعده ها و میان وعده ها به شرح زیر است:

صبحانه در رژیم لاغری یک ماهه

صبحانه مهم ترین وعده غذایی است و حذف آن در هیچ گونه رژیم لاغری اصولی و علمی توصیه نمی شود. صبحانه شما در رژیم یک ماهه باید سرشار از کربوهیدرات و پروتئین باشد تا سطح انرژی شما در طول روز بالا باشد و کمتر احساس گرسنگی داشته باشید. 

پروتئین یک ماده مغذی بسیار مهم است که به سوخت و ساز بدن شما کمک می کند و منجر به عضله سازی بدن می شود. توصیه ما به شما این است که روز خود را با دو لیوان آب گرم شروع کنید؛ زیرا با این کار با دفع سموم از یبوست جلوگیری می کنید و همچنین منجر به تحریک جریان خون و کنترل چربی بدن می شود. البته برای تاثیرگذاری بیشتر، می توانید دو قطره آبلیموی تازه یا سرکه سیب به لیوان آب گرم اضافه کنید و نوش جان کنید!

میان وعده در رژیم لاغری یک ماهه

میان وعده صبحگاهی خود را باید از موادی انتخاب کنید که باعث بالا رفتن سطح انرژی شما و سیر نگه داشتن شما تا وعده ناهار شود. رژیم لاغری 30 روزه، میوه را به عنوان میان وعده صبحگاهی پیشنهاد می کند؛ زیرا میوه سرشار از کربوهیدرات های سالم و قندهای طبیعی است که به متابولیسم بدن شما کمک شایانی می کند. همچنین انواع میوه ها سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که باعث ارتقاء ایمنی بدن و همچنین از بین رفتن گرسنگی می شود.

اگر تمایلی به خوردن میوه به عنوان میان وعده ندارید، می توانید مواد خوراکی زیر را انتخاب کنید:

  • ماست بدون چربی؛
  • پنیر رشته ای کم چرب؛
  • سبزیجات؛
  • انواع آجیل و مغزها؛
  • شکلات تلخ؛
  • چای سبز با بیسکویت ساقه طلایی؛

ناهار در رژیم لاغری یک ماهه

نهار در این رژیم لاغری سریع باید از مواد غذایی سبک انتخاب شود و بدون سس مایونز و چربی های مضر باشد. البته نه آنقدر سبک که باعث تحریک گرسنگی و پرخوری شود. می توانید غذاهای زیر را به عنوان ناهار در این برنامه غذایی انتخاب کنید:

  • ساندویچ که از نان کامل گندم است و با گوشت ماکیان و سبزیجات کبابی پر شده است.
  • ماهی یا مرغ کبابی در کنار یک سالاد سبز؛
  • سالاد سزار بدون سس مخصوص؛
  • و …

شام در این رژیم لاغری

شام در این برنامه غذایی باید شامل پروتیئن بدون چربی مانند ماهی یا گوشت به همراه مقدار زیادی سبزیجات باشد. توجه داشته باشید که باید نیمی از بشقاب شما شامل سبزیجات مانند قارچ، گوجه فرنگی و … باشد.

نکات مهم در لاغری با رژیم یک ماهه

برای کاهش وزن سریع و اصولی با رژیم لاغری یک ماهه باید به این نکات پایبند باشید:

  • قبل از هر وعده غذایی، یک لیوان آب بنوشید. با این کار میزان سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا می کند و کاهش وزن سریع را به دلیل القای سیری تجربه می کنید.
  • اگر تمایل به خوردن دسر دارید می توانید به سراغ شکلات تلخ بروید.
  • به میزان کالری نوشیدنی ها توجه کنید.
  • برای میان وعده از خوردن تنقلات پرکالری پرهیز کنید و در عوض از مواد غذایی پروتئین دار و فیبر دار استفاده کنید.
  • خواب کافی داشته باشید؛ چرا که ساعت خواب زیاد و کم می تواند برای بدن مضر باشد و همچنین منجر به افزایش وزن می شود.
  • مصرف چربی های سالم و گیاهی مانند ماهی های روغنی، آجیل و دانه ها هیچ ممنوعیتی در رژیم غذایی یک ماهه ندارد.
  • از خوردن مواد غذایی آماده و فرآوری شده خودداری کنید؛ چرا که این مواد غذایی، سرشار از سدیم هستند و منجر به نفخ و افزایش خطر بیماری های قلبی می شود.
  • چندین وعده غذایی اما با حجم کم در طول روز بخورید.
  • فعالیت بدنی و ورزش روزانه را فراموش نکنید. البته منظور ما از ورزش کردن الزاماً عضویت در باشگاه بدنسازی نیست؛ چرا که شما با پیاده روی روزانه به جای رانندگی، تمیز کردن خانه با قدرت بیشتر و … هم می توانید فعالیت بدنی داشته باشید.

کلام آخر

درست است شما با رژیم لاغری یک ماهه رایگان می توانید 10 کیلو وزن کم کنید؛ البته این اتفاق در صورتی حاصل می شود که شما به قواعد این رژیم پایبند باشید و تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود حاصل کنید. به دلیل اینکه ویژگی های بدنی هر فرد با دیگری متفاوت است و عواملی مثل سن، جنسیت، وزن، ساختار بدن، وضعیت سلامتی، میزان متابولیسم پایه، مقاومت به انسولین، ساختار ژنتیکی و …. در کاهش وزن موثر هستند؛ بنابراین نمی توان به طور قطع گفت که با گرفتن رژیم یک ماهه همه افراد می توانند ده کیلو وزن کم کنند.

کاهش وزن با رژیم یک ماهه به طور متوسط 6 الی 8 کیلوگرم است و آن هم در صورتی که فرد از سلامت جسمانی کافی برخوردار باشد. افرادی که دچار بیمار خاصی هستند یا شرایط بدنی مناسبی ندارند ممکن است عوارض رژیم لاغری یک ماهه مانند ضعف، خستگی، سردرد و … را تجربه کنند. بنابراین به هیچ عنوان پیروی از هیچ گونه رژیم لاغری سریع بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.