یکی از راه های کنترل و درمان بیماری کبد چرب داشتن یک رژیم غذایی مناسب است؛ به همین دلیل ما در این نوشتار قصد داریم به معرفی رژیم غذایی کبد چرب بپردازیم. با foodonly همراه باشید.

✍🏻 جدول دسترسی سریع به مهم ترین عناوین این مطلب

بیماری کبد چرب چیست؟

کبد بیشتر از چربی تشکیل شده است اما اگر مقدار چربی در این عضو بیشتر از 5 الی 10 درصد وزن کل کبد باشد؛ خطر ابتلا به بیماری کبد چرب در کمین است. درمان کبد چرب امکان پذیر است اما در برخی مواقع می تواند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد. کبد چرب اصولا علامت و نشانه خاصی ندارد و جزء بیماری های خاموش شناخته شده است.

انواع بیماری کبد چرب شامل بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی است. البته این بیماری در بارداری هم اتفاق می افتد. از جمله دلایل ابتلا به کبد چرب شامل مصرف برخی داروها، کم تحرکی، چاقی و مصرف مشروبات الکلی است. در مراحل اولیه، این بیماری اصولا با داشتن رژیم غذایی کبد چرب و ورزش قابل درمان است. اما در صورتی که این بیماری شدت پیدا کند باید حتما تحت درمان پزشکی قرار بگیرید.

رژیم غذایی کبد چرب چیست؟

یکی از راه های درمان انواع بیماری کبد چرب پیروی از رژیم غذایی مناسب است. به طور کلی رژیم مناسب کبد چرب شامل موارد زیر است:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات؛
  • مواد غذایی سرشار از فیبر مانند حبوبات و دانه های کامل؛
  • مقدار کمی قند، چربی ترانس، نمک، چربی اشباع شده و کربوهیدرات های تصفیه شده؛
  • عدم مصرف الکل؛

رژیم غذایی کم چربی و کم کالری تاثیر بسزایی در کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب دارند.

کبد چرب چیست؟

غذاهای غیرمجاز در این رژیم غذایی

علاوه بر اینکه شما باید غذاهای سالم را به رژیم غذایی درمان کبد چرب خود اضافه کنید، باید دور برخی مواد غذایی هم خط قرمز بکشید. از جمله غذاهای ممنوعه در این رژیم عبارتند از:

  • شکر و قند؛
  • نوشیدنی های الکل دار؛
  • غذاهای سرخ شده؛
  • نمک زیاد؛
  • دانه های تصفیه شده در ماکارونی، برنج سفید، نان سفید و …؛
  • گوشت قرمز؛

مواد غذایی مجاز در رژیم کبد چرب

رژیم غذایی درمان کبد چرب شامل انواع مختلفی از مواد غذایی است. کاهش مصرف کالری، مصرف فیبر زیاد و غذاهای طبیعی یک آغاز خوب برای درمان این بیماری است. خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر، پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده به تامین انرژی بدن کمک شایانی می کنند. همچنین خوردن غذاهایی که منجر به کاهش التهاب بدن می شود هم می تواند مفید باشد.

برای دریافت بهترین رژیم غذایی کبد چرب حتما باید از یک مشاوره تغذیه یا متخصص تغذیه کمک بگیرید؛ تا بر اساس نوع بیماری و شدت بیماری، رژیم مناسب مختص شما را تجویز کند. اما به طور کلی رژیم غذایی بیماران مبتلا به کبد چرب باید حاوی مواد زیر باشد:

سیر

سیر برای درمان کبد چرب می تواند بسیار مفید باشد. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که سیر به کاهش وزن و چربی بیماران مبتلا به کبد چرب کمک شایانی می کند.

کلم بروکلی

همان طور که گفتیم انواع سبزیجات برای بیماری کبد چرب بسیار مفید هستند؛ اما بروکلی باید جزء ثابت رژیم غذایی کبد چرب باشد.

چای سبز

همان طور که می دانید چای سبز یک چربی سوز است که برای کاهش التهابات بدن و کبد نیز بسیار مفید است.

بادام زمینی

در صورت پیشرفت بیماری کبد چرب، این بیماری درمان کامل ندارد و تنها می توان با اقداماتی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. مصرف چربی های اشباع شده عملکرد کبد را دچار اختلال می کند از طرفی بدن انسان برای عملکرد طبیعی نیاز به چربی های خوب و غیر اشباع دارد که بادام زمینی می تواند بهترین گزینه باشد. بادام زمینی دارای مقادیر بالای چربی های غیر اشباع است که هیچ گونه آسیبی به کبد و سایر ارگان های بدن وارد نمی کند. بادام زمینی نه تنها ضرری ندارد بلکه در کاهش وزن و لاغری هم می تواند موثر باشد.

گردو

گردو سرشار از امگا 3 است و وجود آن در رژیم کبد چرب الزامی است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که گردو در درمان کبد چرب غیر الکلی می تواند بسیار موثر باشد.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی قزل آلا، گردو، تخم کتان و … در بهبود بیماری کبد چرب و میزان چربی خون می توانند بسیار موثر باشند.

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های سالم، مواد مغذی ضدالتهابی و فیبر محلول است که در کاهش قند خون و استرس می تواند بسیار موثر باشد.

قهوه

قهوه می تواند یک صبحانه مناسب برای کبد چرب باشد. همچنین قهوه باعث کاهش کلسترول و فشار خون نیز می شود.

رژیم غذایی مناسب کبد چرب

نمونه رژیم غذایی کبد چرب

در هر وعده غذایی می توانید یکی از وعده های پیشنهادی این نمونه رژیم غذایی را میل کنید.

وعده‌ های پیشنهادی برای صبحانه:

  • 2 قاشق چایخوری کرده بادام زمینی را با 20 گرم جو دوسر و یک تکه موز ترکیب کنید و میل کنید.
  • یک فنجان قهوه با کمی شیر کم چرب بخورید.
  • نصف قوطی کبریت پنیر کم چرب را با یک کف دست نان سنگگ و دو عدد مغز گردو میل کنید.
  • 1 عدد تخم مرغ آب پز بخورید.

وعده‌ های پیشنهادی برای نهار:

  • یک بشقاب سالاد اسفناج را با کمی روغن زیتون و سرکه بالزامیک نوش جان کنید.
  • 85 گرم فیله مرغ به همراه فلفل دلمه و کمی روغن زیتون میل کنید.
  • یک فنجان کلم بروکلی را با سایر سبزیجات پخته شده میل کنید.

وعده ‌های پیشنهادی برای شام:

  • کمی سالاد کلم، کاهو یا لوبیا میل کنید.
  • 85 گرم ماهی سالمون را به طور کامل بپزید و میل کنید.
  • یک فنجان کلم بروکلی پخته شده بخورید.
  • یک فنجان از انواع توت ها بخورید.
  • یک لیوان شیر کم چرب نوش جان کنید.
  • در 4 قاشق ماست کم چرب، یک قاشق شوید و دو عدد مغز گردو اضافه کنید و میل کنید.