کاهش وزن در کوتاه ترین زمان ممکن (3روزه، 7 روزه، 14 روزه و …) شاید آرزوی شما هم باشد. چه کسی دوست ندارد در بازه زمانی کمتر از یک ماه لاغر شود؟! به این چنین رژیم هایی رژیم شوک گفته می شود. اما سوال این جاست آیا گرفتن این رژیم لاغری سریع منطقی است؟ کم کردن بیش از 15 کیلوگرم وزن در یک مدت زمان کوتاه چه عوارضی برای بدن دارد؟

قبول دارم، برخی مواقع شما به دلیل شرایط پیش آمده مجبور به کاهش وزن در یک هفته هستید؛ شرایطی مثل مراسم خواستگاری، عروسی و …

در این نوشتار قصد داریم شما را با یک رژیم لاغری سریع و البته سخت به نام رژیم لاغری شوک آشنا کنیم و در ادامه به انواع آن، مزایا و عوارض آن خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

✍ جدول دسترسی سریع به مهم ترین عناوین این مطلب

رژیم شوک لاغری چیست؟

رژیم شوک لاغری یکی از سریع ترین و در عین حال سخت ترین رژیم های لاغری است که در صورت پیروی از آن شاهد کاهش وزن چشم گیری در مدت زمان بسیار کوتاهی خواهید بود. در ادامه به معرفی انواع رژیم لاغری شوک خواهیم پرداخت.

اما قبل از هر چیز باید با هدف این رژیم لاغری و اینکه چه تاثیری بر بدن دارد آشنا شوید. در واقع عملکرد رژیم شوک بدین شکل است که با بالا بردن متابولیسم بدن منجر به افزایش چربی سوزی و در نهایت کاهش وزن می شود.

گفته می شود که بعد از گرفتن رژیم لاغری شوک اثرات متابولیکی رعایت آن به مدت 2 سال در بدن انسان باقی می ماند و به افراد کمک می کند که وزن خود را ثابت نگه دارند. البته نباید فراموش کنید که گرفتن این رژیم لاغری نهایتا هر دو سال یکبار توصیه می شود؛ چرا که این رژیم غذایی سبب تضعیف سیستم بدنی می شود.

انواع رژیم شوک

انواع رژیم لاغری شوک به شرح زیر است:

رژیم لاغری شوک دو هفته ای

در این نوع رژیم لاغری شوک، شما موظف هستید که برنامه غذایی این رژیم را تا 14 روز به طور دقیق اجرا کنید. با اتمام دوره 14 روزه این رژیم، شما موفق به کاهش وزن تقریبا 14 کیلوگرمی خواهید شد. برنامه غذایی این رژیم بیشتر شامل سبزیجات، میوه و قهوه است.

روزهاصبحانهناهارشام
روز اولیک پرتغال + یک نان سوخاری + یک فنجان چای یا قهوه بدون شکریک سیب + یک تخم مرغ آب پز + یک کاسه ماستدو گوجه فرنگی + دو تخم مرغ آب پز + یک کاسه سالاد سبز
روز دومیک پرتغال + یک نان سوخاری + یک فنجان چای یا قهوه بدون شکر125 گرم پنیر + یک پرتغال + یک نان سوخاری125 گرم گوشت بدون چربی + دو گوجه، یک سیب + یک نان سوخاری
روز سومیک پرتغال + یک نان سوخاری + یک فنجان چای یا قهوه بدون شکریک پرتغال + یک تخم مرغ آب پز + یک فنجان چای یا قهوه بدون شکر125 گرم گوشت بدون چربی + یک گوجه+ یک پرتغال + یک نان سوخاری
روز چهارمیک پرتغال + یک نان سوخاری + یک فنجان چای یا قهوه بدون شکریک پرتغال + یک تخم مرغ آب پز + یک فنجان چای یا قهوه بدون شکر125 گرم گوشت بدون چربی + یک گوجه+ یک پرتغال+ یک نان سوخاری
روز پنجمیک پرتغال + یک نان سوخاری + یک فنجان چای یا قهوه بدون شکر200 گوشت یا ماهی پخته شده+ یک گوجه+ یک نان سوخاری500 گرم سبزیجات بخارپز+ یک تخم مرغ
روز ششم500 گرم سبزیجات بخارپز + یک تخم مرغیک پرتغال+ یک تخم مرغ آب پز+ یک کاسه ماستدو گوجه+2 تخم مرغ آب پز+ یک کاسه سالاد سبز
روز هفتمیک پرتغال+ یک نان سوخاری+یک فنجان چای یا قهوه بدون شکریک پرتغال+ یک تخم مرغ آب پز+ یک فنجان چای یا قهوه بدون شکر125 گرم گوشت بدون چربی+ یک گوجه+ یک پرتغال+یک نان سوخاری

توجه: برای هفته دوم هم می بایست این روند تکرار شود.

لاغری لاغاری شوک 2 هفته ای

رژیم شوک یک هفته ای

در رژیم شوک لاغری یک هفته ای شما موظف هستید به مدت 7 روز مو به مو برنامه غذایی این رژیم را رعایت کنید؛ رژیم شوک 7 روزه پس از اتمام دوره 5 کیلو کاهش وزن را برای شما به ارمغان خواهد آورد. به دلیل اینکه این رژیم یک رژیم کم کالری است؛ بنابراین در طول دوره رژیم از فعالیت های بدنی سخت و ورزش پرهیز کنید.

چهار روز اول:

  • قبل از صبحانه: یک لیوان آب گرم + یک قاشق عسل
  • صبحانه: پس از ده دقیقه، پنیر + گوجه + فلفل سبز + یک نان سوخاری + دو برش نان کوچک + یک لیوان آب پرتغال
  • میان وعده: یک میوه
  • نهار: یک کاسه بزرگ سالاد ( فلفل، گوجه، سبزیجات، زیتون، پنیر و 2 سفیده تخم مرغ) + 70 گرم سینه مرغ گریل یا 4 عدد گوشت قلقلی گریل شده
  • شام: سالاد سبز با مقدار زیادی آبلیمو + 100 گرم سینه مرغ یا ماهی گریل
  • میان وعده: دو گلابی+ 8 بادام

سه روز آخر:

  • قبل از صبحانه: یک لیوان آب گرم + یک قاشق عسل
  • صبحانه: پس از ده دقیقه، پنیر + گوجه+ فلفل سبز + یک نان سوخاری + دو برش نان کوچک + یک لیوان آب پرتغال
  • میان وعده: یک میوه
  • نهار: یک کاسه سالاد ( گوجه، فلفل، سبزیجات، روغن زیتون، نمک) + 100 گرم سینه مرغ گریل یا ماهی
  • شام: سبزیجات فصل، یک کاسه ماست کم چرب، یک عدد نان سوخاری یا نخود پخته، یک کاسه سالاد با گوجه، فلفل، خیار و سبزیجات
  • میان وعده: یک لیوان شیر داغ + دارچین

رژیم شوک سه روزه

در انتهای دوره رژیم 3 روزه شما می توانید حدود 3 الی 4 کیلوگرم وزن کم کنید. رژیم لاغری شوک سه روزه کربوهیدرات بسیار کمی دارد و کمک شایانی به کاهش وزن شما دارد.

  • قبل از صبحانه: دو لیوان آب ولرم + مقداری لیمو
  • صبحانه: یک فنجان چای بدون شکر + 30 گرم پنیر بدون چربی + سالاد (استفاده از روغن و چربی، انگور و سیب مجاز نیست)
  • میان وعده: یک عدد سیب سبز + نصف کاسه ماست کم چرب
  • نهار: سوپ کلم یا سوپ اسفناج + نصف ماهی + سالاد (استفاده از روغن و چربی، انگور و سیب مجاز نیست) + یک عدد میوه
  • میان وعده: خوراکی های رژیمی
  • شام: یک کاسه سوپ سبزیجات + سالاد (استفاده از روغن و چربی، انگور و سیب مجاز نیست) +5 عدد میوه دارای قند کم
  • میان وعده: 200 گرم ماست بدون چربی یا شیر بدون شکر + نصف گریپ فورت یا سیب سبز
برنامه شوک 3 روزه

عوارض رژیم لاغری شوک

درست است که رژیم لاغری شوک در مدت زمان کوتاهی شما را به وزن دلخواهتان می رساند، اما این رژیم عوارضی دارد که عبارتند از:

  • کمبود آب بدن: در واقع یکی از دلایل کاهش وزن چشمگیر در روزهای اول رژیم شوک، کم شدن آب بدن است. از جمله علائم کم آبی بدن که طی این رژیم ممکن است داشته باشید عبارتند از: خستگی، سردرد و سرگیجه.
  • افت سطح قند خون: به دلیل اینکه طی این رژیم غذایی مواد مغذی کافی به بدن نمی رسد؛ بنابراین میزان انسولین و قند خون به شدت پایین می آید که این موضوع برای بیماران دیابتی می تواند بسیار خطرناک باشد.
  • تحلیل رفتن عضلات: رژیم لاغری شوک تنها چربی ها را از بین نمی برد، بلکه منجر به تحلیل رفتن عضلات هم می شود.
  • ابتلا به استرس و افسردگی: رژیم شوک باعث می شود که مواد مغذی کافی به مغز نرسد؛ همین موضوع باعث ابتلا به استرس و در موارد شدیدتر افسردگی می شود.
  • به دلیل عدم تامین ویتامین ها و مواد مغذی کافی به بدن مشکلاتی مانند اختلالات گوارشی، ریزش مو، شکنندگی ناخن ها، آسیب به سلامت موها و … را در پی خواهد داشت.