رژیم کم چربی در بهبود وضعیت سلامتی و کاهش وزن می تواند موثر باشد. در مصرف چربی باید حد اعتدال را رعایت کرد؛ چرا که زیاده روی در مصرف آن باعث ابتلا به برخی بیماری ها و چاقی می شود. همچنین قطع مصرف آن و یا محدود کردنش برای افرادی مثل زنان باردار، زنان شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد و افراد مبتلا به برخی بیماری های زمینه ای می تواند مضر باشد. بنابراین برای استفاده از رژیم غذایی کم چربی حتما باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

از طرفی افرادی که از لحاظ جسمانی در شرایط طبیعی و نرمالی قرار دارند، می توانند به کمک رژیم کم چربی یا بدون چربی، کاهش وزن چشم گیری را تجربه کنند. یکی از بهترین مزایای این رژیم، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

✍ جدول دسترسی سریع به مهم ترین عناوین این مطلب

رژیم فوق العاده کم چربی چیست؟

رژیم فوق العاده کم چرب (Ultra-Low-Fat Diet) رژیمی است که به افراد اجازه نمی دهد میزان چربی دریافتی روزانه شان بیشتر از 10 درصد باشد. در واقع می توان گفت این رژیم یک رژیم بدون چربی است.

همچنین در این رژیم، مصرف پروتئین کم و در مقابل مصرف کربوهیدرات زیاد توصیه می شود. در واقع سهم کالری دریافتی از این رژیم به شرح زیر است:

  • پروتئین 10 درصد
  • کربوهیدرات 80 درصد
  • چربی 10 درصد

در رژیم کم چرب مصرف فرآورده های گیاهی بیشتر از فرآورده های حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات پرچرب توصیه می شود. همچنین مصرف روغن های گیاهی پرچرب مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل نیز در این رژیم محدود است.

رژیم کم چربی چه تاثیری بر سلامتی بدن دارد؟

طبق تحقیقاتی که روی رژیم غذایی کم چرب انجام شده است؛ ثابت شده است که، این رژیم خطر ابتلا به چند بیماری خطرناک مانند دیابت، بیماری قلبی، چاقی و … را کاهش می دهد. در ادامه به اثر رژیم بدون چربی بر کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری ها خواهیم پرداخت:

دیابت نوع دو

طبق مطالعات صورت گرفته ثابت شده است که پیروی از رژیم غذایی کم چرب در کنار رژیم غذایی کم چرب می تواند در بهبود بیماری دیابت نوع 2 موثر باشد.

تاثیر این رژیم بر کاهش قند خون

بیماری های قلبی عروقی

به دلیل کاهش مصرف چربی در صورت پیروی از رژیم غذایی بدون چربی خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی کاهش پیدا می کند. این موارد عبارتند از:

  • فشار خون
  • کلسترول خون
  • پروتئین واکنش پذیر

در یک مطالعه ای که بروی 198 بیمار مبتلا به بیماری قلبی انجام شد، مشخص شد که فقط یک نفر از این جمعیت از رژیم کم چرب استفاده می کرده اما باز هم دچار بیماری قلبی شده است ولی مابقی افراد با پیروی از این رژیم توانسته اند بیماری خود را کنترل کنند. این اندازه بسیار قابل توجه می باشد و نشان می دهد که کاهش مصرف چربی تا چه اندازه بر سلامت قلب می تواند موثر باشد.

بیماری ام اس

اسکلروز چند گانه، مولتیپل اسکروزیس یا همان MS یک بیماری خود ایمنی است که مغز، نخاع و اعصاب بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد. طبق تحقیقات و مطالعات بیشماری که در زمینه ارتباط بین کاهش علائم بیماری ام اس و کاهش مصرف چربی در رژیم روزانه صورت گرفته است؛ مشخص شده است که در صورت محدود کردن مصرف چربی روزانه بیماران می توانند کاهش علائم بیماری ام اس را تجربه کنند.

چاقی و اضافه وزن

رژیم غذایی کم چرب تاثیر بسزایی در کاهش وزن دارد. در مطالعه ای که بر روی 106 نفر از افراد بسیار چاق انجام شد ثابت شد که این افراد با پیروی از رژیم بدون چربی به طور متوسط توانستند حدود 5/63 کیلوگرم از وزن خود را کم کنند.

مواد خوراکی مجاز در رژیم غذایی کم چربی

در صورتی که از یک برنامه غذایی سالم پیروی می کنید و دچار اضافه وزن نیستید یا در شرایط خاصی مانند بیماری کیسه صفرا، لوزالمعده و … نیستید نیازی به محدود کردن مصرف چربی روزانه نیست. شما تنها در صورتی می توانید از رژیم غذایی کم چرب استفاده کنید که متخصص تغذیه این رژیم را به نسبت شرایط شما تجویز کرده باشد.

از جمله مواد خوراکی مجاز در رژیم غذایی کم چرب که ممکن است متخصص تغذیه برای شما تجویز کند عبارتند از:

  • انواع میوه ها را می توانید به صورت خام، پخته شده، اسموتی یا سالاد مصرف کنید.
  • سبزیجات برگ پهن مانند کاهو، کلم پیچ و اسفناج؛
  • انواع حبوبات
رژیم کم چربی

رژیم کم چرب خوب است یا نه؟

مطالعات بسیار گسترده ای روی رژیم فوق العاده کم چرب انجام شده است و نتایج به دست آمده نشان می دهد که این رژیم غذایی تا یک چهارم می تواند خطر مرگ زودرس را افزایش دهد. به همین دلیل محققین به جای کاهش مصرف چربی ایجاد تعادل در مصرف کربوهیدرات ها را برای کاهش وزن و لاغری اصولی توصیه می کنند.

کلام آخر

رژیم بدون چربی شاید در کاهش علائم بیماری های جدی مثل دیابت، ام اس، بیماری های قلبی و … موثر باشد، اما رعایت کردن این رژیم در طولانی مدت برای افراد بسیار سخت و دشوار است. برنامه رژیم غذایی کم چربی از تنوع بسیار کمی برخوردار است؛ بنابراین برای افراد پیروی از این رژیم هیچ لذتی نخواهد داشت.

هر رژیم غذایی مانند رژیم کم چربی و … می تواند برای یک نفر مفید اما برای دیگری مضر باشد؛ بنابراین بهترین راه برای دریافت رژیم غذایی مراجعه به یک متخصص تغذیه یا مشورت با یک مشاور رژیم است.