یکی از رژیم های پرطرفدار چندین سال اخیر، رژیم لاغری زون است. این رژیم غذایی به منظور کاهش التهاب بدن و ارتقا سلامتی بدن پیشنهاد می کند که در هر وعده غذایی مقدار مشخصی از پروتئین، کربوهیدارت و چربی را استفاده کنید. در این نوشتار قصد داریم به بررسی جزئیات این رژیم غذایی، چگونگی انجام آن، فواید و عوارض آن بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

✍ جدول دسترسی سریع به مهم ترین عناوین این مطلب

رژیم زون چیست؟

رژیم غذایی زون درصد مشخصی از درشت مغذی ها را در برنامه غذایی خود جای داده است؛ به این ترتیب که افراد می بایست 40 درصد کربوهیدرات، 30 درصد پروتئین و 30 درصد چربی استفاده کنند. افرادی که از رژیم zone پیروی می کنند باید از کربوهیدارت هایی استفاده کنند که شاخص گلایسمیک آنها پایین است. زیرا به دلیل اینکه قند خون را به آرامی افزایش می دهد باعث احساس سیری بیشتری در فرد می شود.

فردی به اسم دکتر باری سیرز حدود 30 سال پیش این رژیم را ابداع کرد. دکتر باری سیرز اکثر اعضای خانواده خود را به دلیل سکته قلبی در سنین جوانی از دست داد و متوجه این شد که خودش هم در معرض این خطر قرار دارد؛ به همین دلیل به فکر یک راه حل افتاد. دکتر سیرز اعتقاد داشت که التهاب، عامل اصلی چاقی، انواع بیماری ها و پیری زودرس است؛ به همین دلیل در صورت پیروی از این رژیم غذایی کاهش التهاب با بیشترین سرعت چربی سوزی منجر به عدم ابتلا به بیماری های مزمن و آهسته شدن فرآیند پیری می شود.

روش انجام رژیم زون (Zone) چگونه است؟

در واقع یکی از آپشن ها و نقاط مثبت رژیم zone این است که مرحله و اصول خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است و طراحی این رژیم به گونه ای است که می توان برای طولانی مدت از آن پیروی کرد. روش انجام رژیم زون به دو صورت واحد غذایی و چشم و دست است.

اصولا افراد این رژیم را با روش چشم و دست شروع می کنند و در ادامه و به تدریج از روش واحد غذایی استفاده می کنند. دست افراد در اجرای رژیم Zone باز است به این ترتیب که هر زمان تمایل داشته باشند می توانند روش ها را جابجا کنند؛ چرا که هر کدام فواید مختص خود را دارد.

روش چشم و دست

اگر می خواهید که شروع رژیم زون به ساده ترین شکل ممکن باشد؛ پیشنهاد ما به شما روش چشم و دست است. برای این انجام این روش به دست، چشم و یک ساعت نیازمندید. در واقع 5 انگشت دست به شما یاداوری می کند که می بایست 5 بار در روز غذا بخورید و فاصله هر وعده غذایی نباید بیشتر از 5 ساعت باشد. همچنین از چشم هایتان هم برای اندازه گیری حجم غذای مصرفی خود استفاده می کنید. برای طرحی بشقاب غذایی خود به سبک رژیم زون، بشقاب را به سه قسمت تقسیم کنید:

  • دو سوم از بشقاب غذایی شما باید شامل کربوهیدرات های دارای شاخص گلایسمیک پایین باشد.
  • یک سوم از بشقاب غذایی شما باید شامل پروتئین های بدون چربی باشد.
  • یک سوم باقی مانده از بشقاب غذایی شما هم  مختص چربی های سالم مانند زیتون، بادام، آووکادو و … است.

روش چشم و دست برای تازه کارها می تواند بسیار مناسب باشد؛ چرا که این روش انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و امکان استفاده از آن حتی در رستوران ها هم وجود دارد.

رژیم زون به روش واحد غذایی

این روش به افراد کمک می کند که رژیمشان را شخصی سازی کنند. برای انجام رژیم زون به روش واحد غذایی می بایست مقدار مصرف کربوهیدارت، پروتئین و چربی را حساب کنید. واحدهای غذایی مصرفی شما به وزن، قد، سایز کمر و باسن افراد بستگی دارد.

رژیم لاغری zone

مواد غذایی مجاز در این رژیم

لیست مواد غذایی موجود در رژیم زون شباهت بسیار زیادی به مواد غذایی رژیم مدیترانه ای دارد. لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که رژیم مدیترانه ای یکی از سالم ترین رژیم های غذایی در دنیا است.

پروتئین

پروتئین موجود در رژیم غذایی زون می بایست بدون چربی باشد که از جمله پروتئین های کم چرب عبارتند از:

  • گوشت بدون چربی گاو، گوسفند یا گوساله؛
  • سینه مرغ بدون پوست و سینه بوقلمون؛
  • ماهی و صدف خوراکی؛
  • پروتئین های گیاهی، توفو و محصولات سویا؛
  • سفیده تخم مرغ؛
  • لبنیات کم چرب؛

چربی

رژیم غذایی زون استفاده از چربی های سالم را تا حد تعیین شده ای بلامانع می داند. از جمله این چربی ها عبارتند از:

  • آووکادو؛
  • آجیل هایی مانند بادام‌ زمینی، پسته و بادام؛
  • کره بادام زمینی؛
  • روغن های سالمی مانند روغن کانولا، روغن کنجد، روغن بادام و روغن زیتون؛

کربوهیدرات

در رژیم غذایی زون استفاده از کربوهیدارت ها با شاخص گلایسمیک پایین و مقدار کمی میوه توصیه می شود. از جمله کربوهیدارت های توصیه شده در این رژیم عبارتند از:

  • میوه هایی مثل انواع توت ها، سیب، پرتقال، آلو و …؛
  • سبزیجاتی مثل خیار، فلفل دلمه ای، اسفناج، گوجه فرنگی، قارچ، نخود فرنگی و …؛
  • غلاتی مانند جو و بلغور جو دوسر؛

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم زون

رژیم غذایی زون هیچ ماده غذایی را به طور کامل ممنوع نکرده است؛ با این حال مصرف برخی مواد غذایی توصیه نمی شود زیرا باعث بالا رفتن التهاب بدن می شوند. از جمله مواد غذایی غیرمجاز در رژیم zone عبارتند از:

  • میوه هایی که قند بالایی دارند، مانند موز، انگور، میوه های خشک، انبه و کشمش؛
  • سبزیجات نشاسته ای یا حاوی قند بالا: نخود سبز، ذرت، هویج و سیب زمینی؛
  • کربوهیدرات های فراوری تصفیه شده: نان، پاستا، نودل و آرد سفید؛
  • سایر مواد غذایی فرآوری شده: غلات صبحانه و مافین ها؛
  • مواد غذایی حاوی شکر اضافه: مانند شکلات، کیک و کوکی ها؛
  • مصرف نوشیدنی هایی مثل قهوه و چای را به حداقل برسانید.

آیا رژیم زون می تواند باعث لاغری شود؟

این رژیم ادعا دارد که با بهینه کردن وضعیت هورمون ها بدن وارد حالتی به نام زون می شود؛ در این حالت بدن برای کنترل التهاب بهینه می شود.

رژیم غذایی زون ادعا دارد که در صورت پیروی از آن از مزایای زیر برخوردار خواهید بود:

  • کاهش وزن با نهایت سرعت ممکن. بنابراین می توان این رژیم را رژیم لاغری زون نیز نامید.
  • حفظ سلامتی و تندرستی در افراد میانسال؛
  • آهسته کردن فرآیند پیری؛
  • عملکرد بهتر مغز؛

فواید رژیم لاغری زون چیست؟

  • این رژیم به نسبت سایر رژیم های لاغری محدودیت غذایی بسیار کمی دارد.
  • کاهش وزن سریع و اصولی؛
  • کمک به بهبود بیماری های قلبی-عروقی؛
  • آهسته کردن روند پیری؛
  • بهبود عملکرد مغز؛
  • کاهش استرس و اضطراب؛

معایب رژیم لاغری زون چیست؟

هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر اثبات تئوری کاهش التهاب بدن در اثر پیروی از رژیم لاغری زون وجود ندارد.