رژیم دوکان جزء یکی از رژیم های لاغری کم کربوهیدرات است؛ اما در طول این رژیم می توانید پروتئین زیادی مصرف کنید. این رژیم 4 مرحله دارد و توسط یک پزشک فرانسوی به نام پیر دوکان ارائه شده است. در مراحل رژیم فرانسوی دوکان، چندان احساس گرسنگی نخواهید داشت؛ زیرا به دلیل مصرف پروتئین، کمتر احساس بی حالی و  افت انرژی خواهید داشت. اما آیا می توان به این رژیم لاغری اعتماد کرد؟ در این نوشتار به بررسی این سوال و پاسخ به آن خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

✍🏼 جدول دسترسی سریع به مهم ترین عناوین این مطلب

رژیم دوکان یک روش موثر برای کاهش وزن سریع

تحرک و فعالیت بدنی کم، مصرف مواد غذایی ناسالم و فست فودی، استفاده از برخی داروهای خاص، اختلالات هورمونی و …. می توانند دلیل چاقی اکثر افراد باشند. مسلما افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند به دنبال روش های کاهش وزن سریع هستند که رژیم دوکان یکی از همین روش ها می باشد. این رژیم غذایی یکی از انواع رژیم های لاغری سریع است که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

از آنجا که فرد باید در طول این رژیم از یک ماده غذایی خاصی مصرف کند، ممکن است برای فرد خسته کننده باشد و تاثیرات منفی بر سلامت بدن داشته باشد. در واقع اصولی ترین و بهترین رژیم لاغری، رژیمی است که در کنار کاهش وزن و لاغری به بهبود سلامتی افراد هم توجه داشته باشد. بنابراین برای دریافت رژیم لاغری اصولی حتما از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

آیا لاغری با رژیم دوکان امکان پذیر است؟

بله؛ در صورت پایبندی به قوانین این رژیم فرانسوی، لاغری و کاهش وزن حاصل در مدت زمان کوتاهی می شود. تمرکز اصلی این رژیم بر مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین است. این رژیم ادعا دارد در صورت پایبندی به قواعد آن می توانید در یک هفته 5 کیلو وزن کم کنید. همچنین در صورت ادامه این رژیم در هفته های آینده شاهد کاهش وزن 1 الی 2 کیلوگرمی خواهید بود.

البته قرار نیست شما تنها با شنیدن این جملات و تاثیراتی که در کاهش وزن سریع دارد به سراغ این نوع رژیم های غذایی بروید؛ چرا که باید به عوارض رژیم دوکان هم توجه داشته باشید و سپس با در نظر گرفتن مزایا و معایب این رژیم می توانید آن را به عنوان رژیم لاغری خود انتخاب کنید یا کنار بگذارید. متاسفانه رژیم های لاغری سریع مانند دوکان به شرایط بدنی و سلامت بدنی افراد توجه ندارد و ممکن است در صورت پیروی از آن عوارض جبران ناپذیری را تجربه کنید؛ به همین دلیل توصیه ما به شما این است که حتما از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری سریع کانادایی

مراحل رژیم لاغری دوکان

هر کدام از مراحل این رژیم، قواعد خاص خود را دارند. به طور کلی در طول این رژیم می بایست مصرف کربوهیدرات ها را کاهش دهید و در عوض از مواد غذایی پروتئین دار، میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. در صورت پیروی از این رژیم غذایی، چربی های اضافی و اشباع شده به جای سوخت مورد نیاز بدن استفاده می شود؛ در نتیجه به دلیل بالا رفتن متابولیسم بدن شاهد کاهش وزن چشمگیری خواهید بود. مراحل این رژیم شامل دو مرحله برای کاهش وزن و دو مرحله برای تثبیت وزن است که به شرح زیر می باشند:

مرحله اول؛ مرحله حمله

مرحله اول این رژیم که مرحله حمله نام دارد 10 روز طول می کشد. در این مرحله شما باید به مصرف نامحدود پروتئین روی بیاورید. یعنی شما اجازه دارید در طی مرحله اول از انواع گوشت های بدون چربی که شامل موارد زیر است به مقدار نامحدود استفاده کنید:

  • گوشت مرغ
  • گوشت انواع ماهی
  • گوشت ‌های ارگان مثل جگر، دل یا زبان گوساله
  • گوشت گوسفند

البته اگر گیاه خوار هستید یا به هر دلیلی به دنبال منابع پروتئینی گیاهی هستید، می توانید از مواد غذایی زیر، پروتئین مورد نیاز بدن خود را در طی مراحل این رژیم تامین کنید:

  • تخم مرغ
  • سویا
  • توفو
  • سیتان
  • انواع لبنیات

البته در طی این مرحله نوشیدن آب، طعم دار کردن غذا با ادویه جات و مصرف حداکثر 2 قاشق جو دوسر نیز توصیه می شود.

مرحله دوم؛ مرحله کروز

در این مرحله از این رژیم لاغری سریع، تنوع غذایی بالاتری در منوی غذایی خود دارید. پس از اتمام فاز اول رژیم دوکان، فاز دوم که بر مصرف سبزیجات در کنار پروتئین تمرکز دارد، شروع می شود. از جمله سبزیجات پیشنهادی که می توانید در طول این دوره مصرف کنید عبارتند از:

  • سبزیجات پهن برگ مانند اسفناج، کلم و کاهو
  • خیار
  • گوجه
  • بادمجان
  • کرفس
  • مارچوبه
  • لوبیا سبز
  • قارچ
  • کدو
  • موسیر و سیر
  • پیاز
  • کنگر فرنگی
  • فلفل دلمه‌ای

البته شما می توانید با سلیقه شخصی و ذائقه خود بین مصرف سبزیجات و پروتئین در این مرحله تنوع ایجاد کنید. در این مرحله شما باید به کاهش وزن 1 الی 2 کیلوگرمی دست پیدا کنید. در این فاز هم مصرف روزانه دو قاشق سبوس جو دو سر توصیه می شود.

مرحله سوم؛ مرحله تثبیت

در این مرحله شما می توانید در کنار مصرف پروتئین و سبزیجات، انواع لبنیات، نان سبوس دار و میوه هم استفاده کنید. به فاز سوم رژیم دوکان مرحله تثبیت گفته می شود. در طول این مرحله، می توانید یک یا دو وعده خود را از غذای کامل انتخاب کنید. منابع غذایی این مرحله شامل موارد زیر است:

  • روزانه یک عدد میوه
  • روزانه دو برش نان سبوس دار
  • گوشت به شکل کبابی
  • روزانه 40 گرم پنیر
  • در هر هفته باید یک روز کامل پروتئین مصرف کنید.
  • 225 گرم نشاسته از منابعی همچون نان، غلات، پاستا، سیب زمینی و … تامین شود.
  • فرد اجازه دارد دو وعده آزاد در هفته داشته باشد.

مانند فاز یک و دو، در این فاز هم توصیه می شود که فرد روزانه 2 قاشق سبوس جو دو سر مصرف کند. تاکید این رژیم در هر مرحله بر مصرف مواد غذایی کم چرب است.

مرحله چهارم؛ مرحله تثبیت نهایی

مرحله چهارم این رژیم، یک مرحله نگهدارنده است و مرحله تثبیت نهایی نام دارد. در این مرحله می بایست یک روز از هفته را به خوردن پروتئین های کم چرب اختصاص دهید. در این مرحله هم بر مصرف دو قاشق جو دو سر توصیه می شود.

عوارض رژیم دوکان

  • پس از اتمام دوره، احتمال برگشت وزن به عدد قبلی وجود دارد.
  • به دلیل تمرکز اصلی این رژیم بر مصرف پروتئین و مصرف فیبر محدود در فاز اول رژیم دوکان، احتمال بروز اختلالات گوارشی مانند یبوست، نفخ، اسپاسم معده و … وجود دارد.
  • کمبود مواد مغذی در این رژیم
  • به دلیل کاهش وزن سریع ممکن است علائمی مثل سرگیجه، ضعف، افت فشار خون، سر درد و بی حالی را تجربه کنید.
  • به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات ها، این رژیم نمی تواند یک رژیم مناسب برای افراد دیابتی و سایر بیماری ها باشد.
  • هزینه خرید منوی روزانه رژیم دوکان بسیار بالا است.