رژیم مدیترانه ای سرشار از متنوع ترین مواد غذایی سالم است. از آنجا که تنوع غذایی سالم برای سلامت بدن و کاهش وزن مطلوب بسیار موثر و ضروری است؛ در واقع یکی از مزیت های اصلی این رژیم همین ویژگی است. رژیم مدیترانه ای برخلاف نامی که دارد تنها مختص به منطقه خاصی نیست و بسیاری از افراد در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. اما اینکه این رژیم لاغری چه متدی برای کاهش وزن ارائه داده است را در ادامه متن برایتان توضیح خواهیم داد. با foodonly همراه باشید.

این رژیم غذایی برگرفته از سبک زندگی مردم کشور یونان و اطراف دریای مدیترانه است که اکثر مردم آن مناطق تغذیه سالم، سلامت جسمانی و طول عمر بالایی دارند. از آنجا که این الگوی غذایی از کشورهای حوزه مدیترانه الهام گرفته شده است، این نام برایش انتخاب شده است. به دلیل اینکه این رژیم لاغری سلامت محور است می توان آن را در زمره اصولی ترین رژیم های غذایی جای داد. 

✍ جدول دسترسی سریع به مهم ترین عناوین این مطلب

چاقی و معضلات آن

چاقی مفرط و اضافه وزن ارتباط مستقیمی با بسیاری از بیماری های خطرناک مانند بیماری های قلبی عروقی، انواع سرطان ها و …. دارد. رژیم مدیترانه ای برای کاهش وزن و بهبود سلامت فرد بسیار موثر است. بنابراین با پیروی از رژیم لاغری مدیترانه ای می توان از عوارض خطرناک چاقی و اضافه وزن که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، خلاص شد. این عوارض عبارتند از:

  • آرتروز مفاصل به خطوط آرتروز زانو
  • بالا رفتن کلسترول خون
  • بالا رفتن قند خون
  • بالا رفتن فشار خون
  • افزایش خطر ابتلا سکته قلبی و مغزی
  • افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان ها

در این رژیم غذایی محدودیت های غذایی سخت گیرانه ای وجود ندارد. این رژیم به حذف مواد غذایی ناسالم و جایگزینی مواد غذایی سالم و مغذی تمرکز دارد. 

مواد غذایی مجاز در این رژیم

آیا رژیم مدیترانه ای باعث کاهش وزن می شود؟

در واقع رژیم مدیترانه ای یک رژیم لاغری و کاهش وزن نیست بلکه یک روش صحیح برای تغذیه سالم ارائه می دهد اما در کنارش می تواند منجر به تناسب اندام و کاهش وزن نیز شود. رژیم غذایی مدیترانه ای تاکید بر مصرف مواد غذایی زیر دارد:

  • روغن‌ های سالمی مثل روغن زیتون
  • مصرف انواع حبوبات
  • استفاده از غلات کامل
  • مصرف انواع میوه ها و سبزیجات
  • مصرف مقدار متعادل از ماهی و غذاهای دریایی
  • محصولات لبنی

رژیم مدیترانه ای مصرف حداقل گوشت و فراورده های آن را توصیه می کند. در صورت پیروی کردن از این رژیم غذایی می توانید کاهش وزن و لاغری اصولی را هم تجربه کنید.  با وجود اینکه در سالم بودن رژیم لاغری مدیترانه ای هیچ شکی نیست اما به هیچ عنوان پیروی کردن از آن به صورت خودسرانه توصیه نمی شود و بهتر است که زیر نظر یک پزشک متخصص لاغری، این رژیم را دریافت کنید. 

آیا رژیم غذایی مدیترانه ای خوب است؟

مواد غذایی که رژیم مدیترانه ای برای لاغری توصیه می کند کاملا سالم و مفید هستند و در صورت پیروی از این رژیم می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

  • سلامت قلب و عروق در کنار کاهش وزن را به افراد هدیه می دهد.
  • میزان چربی خون به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
  • از ابتلا به اکثر بیماری ها مانند دیابت، فشار خون و چربی خون جلوگیری می کند و حتی این بیماری ها را درمان می کند. 
  • تاکید این رژیم بیشتر بر مصرف مواد غذایی گیاهی است.
  • مصرف مواد غذایی دریایی در طول هفته یک پوئن مثبت این رژیم است.
  • این رژیم به هیچ عنوان اجباری بر مصرف مواد غذایی خاص ندارد.
  • این رژیم بیشتر به سلامت بدن افراد اهمیت می دهد و در کنار آن کاهش وزن نیز حاصل می شود.

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم مدیترانه ای

  • نان و رشته های فرآوری شده مانند ماکارونی و پاستا
  • مواد خوراکی که با قند مصنوعی تشکیل شده اند مثل نوشابه، آبنبات و …
  • انواع روغن های تصفیه شده و پالم دار
  • گوشت های فرآوری شده مانند کالباس، سوسیس و …
  • غذاهای چرب ناسالم مثل غذاهای فست فودی، کره مارگارین و …
  • طعم دهنده های مصنوعی و مضر
رژیم مدیترانه ای

مواد غذایی مجاز در رژیم مدیترانه ای

  • استفاده از انواع سبزیجات مانند انواع کلم، کاهو، ریحان، مارچوبه، خیار و …
  • استفاده از انواع میوه ها مانند توت فرنگی، موز، آلبالو و …
  • استفاده از نان و غلات کامل بدون جدا کردن سبوس غلات
  • استفاده از روغن های مفید مثل روغن زیتون، روغن نارگیل و … به جای روغن های ناسالم
  • استفاده از آجیل و دانه ها مانند پسته، گردو، بادام و …
  • استفاده از گوشت ماکیان مانند بوقلمون، مرغ، بلدرچین و …
  • استفاده از انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا چیتی، عدس و …
  • مصرف انواع غذاهای دریایی و ماهی ها
  • استفاده از لبنیات کم چرب
  • مصرف تخم مرغ، تخم بلدرچین و …

میان وعده های مناسب این رژیم

  • آجیل و دانه ها
  • میوه ها و سبزیجات
  • کره بادام زمینی با میوه هایی مثل سیب؛
  • ماست یونانی
  • میوه های خشک مانند کشمش، انجیر خشک یا توت خشک

معایب و عوارض این رژیم برای کاهش وزن

درست است که این رژیم بایدها و نبایدهای سختگیرانه ای ندارد و پیروی کردن از آنها برا اکثر افراد راحت است، اما برای گرفتن رژیم باید ویژگی های هر فرد را در نظر داشت و با توجه به سن، جنسیت، وزن، قد، میزان فعالیت بدنی، شرایط سلامت بدن و …  رژیم لاغری مختص آن فرد را تجویز کرد.

عدم تنظیم کالری مصرفی و مشخص نبودن مقدار مصرف مواد غذایی یکی از معایب رژیم مدیترانه ای است. همچنین برخی افراد عقیده دارند از آنجا که مصرف آجیل در این رژیم غذایی هیچ گونه ممنوعیتی ندارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ابتلا برخی بیماری ها شود.